Comment are off

Stok Yönetimi ve Tapon Mal


Satın alma ve satış yapmak için ürüne ihtiyaç duyulur. Yeni nesil e ticaret ile birlikte satıştan sonra yapılan bir satın alma modeli başladı. Önce pazaryeri veya e ticaret siteleri üzerinden akan siparişlere göre piyasadan ürün satın almaları yapılarak kargolama işlemi yapılır. Bazen üretici veya stoku tutan firma ürünü direk satın alan müşteriye kargolar. Burada e ticaret sistemini yöneten firma sadece faturalama işlemini yapar. Dropshipping olarak adlandırılan bu sistem stoksuz ticaret anlamına gelmektedir. Bu ticaret türünde stok yönetimine ihtiyaç yoktur. Doğru ürünü doğru fiyatla müşteriye sunabildiğiniz sürece ve satıldığı zaman tedarik edebildiğiniz sürece çok iyi kazançlar elde edilebilir.

Geleneksel Ticaret

Biz bugün size geleneksel ticarette stok, depo ihtiyacı ürünü sergileme, üretme, nakliye gibi aşamaları olan doğrudan ticaretten bahsetmeye çalışacağız. Dropshipping aksine müşterinin talep edeceği ürün markalarını doğru seçmek zorundasınız. Sadece marka seçimi de yeterli değil müşteri taleplerinin oluşturduğu doğru gramajları da seçmek zorundasınız. Bazı bölgelerde 1 kg lık deterjan satılırken bölgesel olarak 3 kg, 5 kg, 8 kg, 10 kg gibi farklı varyantları talep görmektedir. Farklı kilolara sahip ürünleri bulundurmak zorunda olsanız da bunların kaçar adet olacağını doğru tahmin ederek rafınızda bulundurmak zorundasınız.
Eğer bir süpermarket yönetiyorsanız rafınızda ve deponuzda farklı markalara ait bir çok aynı tür ürünü bulundurmak zorundasınız. Bu da firmalara çok ciddi bir stok maliyeti oluşturmaktadır. Stok devir hızı ile bunu ölçmeye çalışarak doğru ürünü almaya çalışmakta yeterli değildir. Stok devir hızı yüksek olan ürünlerde ise kar oranları çok düşüktür. Sigara, ekmek, yumurta gibi ürünlerde stok devir hızı 1 ila 3 gün arasında değişirken kar oranı itibariyle %3-5 gibi oranlarda kalmaktadır. Bu da işletme giderleri açısından firmalarda denge kurulamaz hale gelmektedir.


Stok Devir Hızı


Bundan dolayı firmalar stok devir hızı yüksek olan ürünlerin yanına diğer ürünleri de koymak zorundadırlar. Özellikle bir market işletmecisi iseniz farklı kategorilerde gıda ve gıda dışı ürünleri farklı markalardan alarak bulundurmak zorundasınız. Rafınızda bulunmak zorunda olan ama stok devir hızı düşük olan ürünler kar marjı ve ödeme vadeleri daha yüksektir. Burada hedeflenmesi gereken ürünü raftan çıkmadan parasını ödemeyecek bir vade planlaması ile satın almaya çalışmaktır.

Bu yöntem kullanılarak yapılan satın alma firmalara ekstra yük oluşturmaz ve kar olarak ta daha yüksek karlar elde edilebilir. Bu plan uygulanamaz ise yani ürün raftan veya depodan çıkmadan parası ödenmek zorunda kalırsa bu firmalara ekstra bütçe yükü oluşturur. Rafta bekleyen bu ürünler tapon mal veya tapon stok diye adlandırılır.

Tapon Stok

Tapon mal firmaya getirdiği ekstra bütçe yükü dışında rafta gereksiz yer kapladığı için satılabilecek stok devir hızı daha iyi olan ürünlerin yerini de işgal ederek firmaya ikinci bir zarar daha verir.
Raflarınızdaki yeriniz veya deponuzdaki yeriniz sizin için çok değerlidir. Depolama alanı soğuk hava gerektiriyorsa ilave elektrik yükü de cabası.
Dolayısıyla tapon mal yönetimi çok doğru bir şekilde yapılmak zorundadır. Raflarda veya depolarda bekleyen tapon mallar farklı kampanyalar düzenleyerek hızlı bir şekilde elden çıkarılmalı yerlerine stok devir hızı daha iyi olan farklı ürünler almalıdır.
Stok yönetiminin doğru yapılması bir firmayı kurtarmak için elbette yeterli değildir. Ama en önemli kriterlerden birisidir. Burada stok devir hızı raporlarının yanında stok yaşlandırma gibi farklı raporlama teknikleri de kullanılarak stok yönetimini en efektif şekilde yapmak yöneticilerin ilk hedefi olmalıdır.

Yazar Hakkında
1994 yılında kurulan şirketimiz günümüzde Ot/Vt alanında gıda sektörü başta olmak üzere barkod sisteminde kullanılan bir çok ekipmanı ithal ederek bayi ve son kullanıcı ile buluşturmakta, geliştirmiş olduğu yazılımlarla beraber stok yönetimi konusunda komple çözümler üretmektedir.

Logo

SmartPos Market, WinPos Depo Otomasyonu, WinSat Saha Satış Uygulama, WorkGroup, Cash&Carry Çözüm, Mağaza Otomasyonu, Market Otomasyonu, Seri No Takip, Üretim Otomasyonu, Smartofis Mağazalar Arası Haberleşme, şube yönetimi, Andromobil, Andormobil Workgroup, Andromobil Mikro, Veyron Mobil Muhasebe, otomasyon ürünleri, barkod ürünleri, Barkod Okuyucu, Barkod Yazıcı, Barkodlu Teraziler, Dokunmatik Ekranlar, Dokunmatik Pos, El Terminali, Kasalar ve Fiyat gör, Müşteri Göstergesi, Okuyucular, RFID, Tüketici Elektroniği, All in one pc, Monitör, Led Ekran, Fiş Yazıcı, Araç Muhasebe Seti, Led Aydınlatma, Etiket, Kartuş, Ribon